انواع طراحی ویلا و نکات مهم معماری ونما و دکوراسیون داخلی

خانه های ویلایی یکی از پرطرفدارترین انواع خانه های مسکونی است. ویلا به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که دو الی چهار طرف آن باز است. ویلاها معمولا خارج از محیط شهری و در اطراف شهرها و یا در باغ ها ساخته می شوند. کاربری ویلاها فقط برای سکونت نیست و بیشتر برای گذراندن اوقات فراغت و داشتن آرامش از آنها استفاده می شود. بنابراین برای طراحی آنها باید به اصول خاصی توجه شود. در ادامه می خواهیم به معرفی انواع ویلا ها پرداخته و نکات مهم برای طراحی بهتر را برای شما بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

چگونه یک ویلای بی نظیر و زیبا داشته باشیم؟

 در زمان طراحی ویلا برای این که بتوانید بهترین نتیجه را داشته باشید لازم است کار خود را با یک طراح حرفه ای آغاز کنید. توجه داشته باشید طراحی ویلا فقط به داشتن یک نقشه خوب ختم نمی شود و لازم است به نمای ساختمان ، دکوراسیون داخلی و طراحی محوطه بیرون ویلا نیز توجه ویژه داشته باشید. ویلاها معمولاً درباغ ها یا مناطقی که از فضای باز زیادی برخوردارند ساخته می شوند ،بنابراین حتما برای فضای لندسکیپ و محیط اطراف ویلا نیز طراحی داشته باشید.  یک طراح حرفه ای و با تجربه به همه جوانب کار اشراف کافی داشته و با رعایت اصول طراحی ویلا ، می تواند فضایی را خلق کند که علاوه بر زیبایی، حس آرامش را نیز القا کند.

انواع مختلف طراحی ویلا بر حسب شکل ظاهری

قبل از اقددام به طراحی ابتدا باید بدانید چه می خواهید و چه سبک طراحی مطابق با نیاز شماست. بنابراین ابتدا انواع ویلا ها بر حسب ظاهر را معرفی کرده و به توضیحات مختصری درباره هر کدام می پردازیم. انواع ویلا ها را می توان به ویلا فلت ، ویلا نیم پیلوت ، ویلا دوبلکس ، ویلا نیم دوبلکس و ویلا تریبلکس تفکیک کرد.

ویلا فلت

ویلا فلت در واقع ویلایی یک طبقه است که در یک سطح و با یک سقف طراحی می‌شود. امروزه به دلیل افزایش قیمت زمین و محدود شدن متراژ زمین های در دسترس، ویلاهای یک طبقه مقرون به صرفه نیستند و از طرفی در زمین های محدود، امکان طراحی و برآورد کردن نیازهای کارفرما در یک سطح وجود ندارد. بنابراین طراحی ویلا به سبک فلت امروزه چندان مورد استقبال نمی باشد.

ویلا نیم پیلوت

در طراحی ویلا نیم پیلوت ، با ایجاد یک اختلاف سطح نیم طبقه، فضایی را برای طراحی پارکینگ ، انباری یا موتورخانه ایجاد می‌کنند. در واقع در سبک طراحی ویلا نیم پیلوت هدف اصلی افزایش فضای عملکردی ساختمان نیست ؛بلکه ایجاد اختلاف سطح ، بیشتر برای ایجاد حس زیبایی و آرامش است. در ویلا نیم پیلوت،  نیم طبقه افزوده شده  توسط پلکانی به بالا هدایت می‌شود که این ایجاد ارتفاع در کنار این پلکان، زیبایی ساختمان را دو چندان می کند .معمولا در نیم طبقه ایجاد شده یک اتاق در نظر می گیرند که فضایی دنج وآرامش بخش را ایجاد می کند.

ویلا نیم دوبلکس

 ویلا نیم دوبلکس از نظر ایجاد اختلاف سطح شبیه به نیم پیلوت است؛ اما درویلا نیم پیلوت فقط یک قسمت از فضا دراین نیم طبقه ایجاد شده، طراحی می شود. در حالی که در ویلا نیم دوبلکس این بخش به چند قسمت از فضا اختصاص داده می‌شود. در واقع در طراحی ویلا نیم دوبلکس عموماً هدف از ایجاد اختلاف سطح تفکیک فضاست. این سبک طراحی مناسب افرادی است که دوست دارند در محیطی سراسر هیجان زندگی کنند. ایجاد اختلاف سطح می تواند فضا را هیجان انگیزو البته خوش دکوراسیون کند.

ویلا دوبلکس

نقشه دوبلکس  یکی از پرطرفدارترین انواع طراحی ویلاست. ویلا دوبلکس در دو طبقه یا بیشتر طراحی می شود. نقشه دوبلکس ویلا، تمام شرایط یک طراحی ویلای مطلوب را داراست. در طبقه اول به طور معمول آشپزخانه، سالن پذیرایی ، سرویس بهداشتی و یک اتاق خواب در نظر گرفته می شود. طبقه دوم به اتاق خواب ، یک پنتری کوچک و گاها یک سالن نشیمن اختصاص می یابد. بخش هیجان انگیز ویلای دوبلکس تراس آن است. تراس رو به محیط بیرون و فضای لندسکیپ بیرونی ،حال و هوای یک ویلای واقعی را به فضا می دهد.

ویلا تریبلکس

ویلا تریبلکس به ویلایی گفته می‌شود که در سه طبقه طراحی شده و طبقات توسط یک پله میانه یا کناره ساختمان با هم ارتباط می‌گیرند. طراحی ویلا تریبلکس در واقع جزء طراحی های لوکس و گرانقیمت محسوب می‌شود؛ اما از آنجایی که امکان ایجاد فضا و طبقات بیشتری را فراهم می کند از محبوبیت زیادی برخوردار است . ویلای تریبلکس به دلیل ایجاد ارتفاع بیشترمی‌توانند دید بیشتر و بهتری از طبیعت و محیط اطراف را به مخاطب بدهد و برای مناطق سرسبز و خوش آب و هوایی مثل شمال کشور انتخاب خوبی است.

انتخاب سبک طراحی ویلا

معمولاً انتخاب سبک ویلا تا حدود زیادی سلیقه ای ست و هر فرد می‌تواند با توجه به روحیات و سلیقه خود سبک مناسب را انتخاب کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در صورت انتخاب یک سبک خاص برای طراحی ویلا همه قسمتهای ویلا را باید مطابق با همان سبک طراحی کنید. یعنی شما در ابتدای طراحی باید سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید تا طراحی نقشه ، نمای ویلا ، دکوراسیون و چیدمان داخلی مطابق با همان سبک طراحی شود.

 طراحی ویلا کلاسیک

 طراحی پلان ویلا کلاسیک جزء طراحی های پرطرفدار و در عین حال لوکس است. در طراحی کلاسیک همه چیز دارای تقارن و نظم است. این نظم و تقارن را در همه جای ویلا مشاهده می کنید. فرش ها ،مبلمان ، تابلوهای نصب شده بر روی دیوار، سرستون های طراحی شده در نما، همه جا ازاین نظم و تقارن برخوردار است .

مصالح و متریال های به کار رفته در آن از تنوع زیادی برخوردار نیست و مصالح نوین کاربرد چندانی ندارد. رنگ های به کار رفته در این سبک بیشتر رنگ های خنثی ، مثل رنگ های سفید،  قهوه ای، شیری،  برنزی ، طلایی و مشکی است. طراحی دکوراسیون و نمای ساختمان از زرق و برق و تزئینات فراوانی برخوردار است. اگر شما طرفدار سادگی هستید و تعادل و تقارن را در طراحی دوست ندارید این سبک مناسب شما نیست.

 طراحی ویلا مدرن

 طراحی ویلا مدرن نیز طرفداران خاص خود را دارد و با وجودی که از قدمت زیادی برخوردار نیست؛ اما امروزه در طراحی ویلا از این سبک، فراوان استفاده می شود. درطراحی ویلا مدرن، سادگی و عدم پیچیدگی در همه جای بنا به چشم می خورد. فرم ها بیشتر به صورت حجمی ، مکعب و مستطیلی هستند. دوری از تجملات و تزئینات قدیمی باعث شده که هزینه تمام شده کمتری داشته باشند. تنوع متریال و استفاده از متریال های نوین باعث ایجاد طراحی زیبا و مدرن می شود. تغییر چیدمان در فضای داخلی ویلاهای مدرن به راحتی قابل انجام است و باعث تحمیل هزینه‌های زیادی نمی شود.

 طراحی ویلای سنتی

از آنجا که ویلا ها معمولاً در محیط های بیرون شهر و دور از فضای شهر ساخته می‌شوند یکی از انتخابها برای سبک طراحی ویلا  ، استفاده از سبک سنتی است. سبک سنتی با فرهنگ مردم همخوانی داشته و بر اساس فرهنگ و نیاز مردم شکل گرفته است. در نتیجه می تواند محیطی آرامش بخش و مناسب برای گذراندن تعطیلات و دور شدن از فضای شهری را ایجاد کند.

طراحی سنتی معمولا در مناطق مختلف متفاوت بوده  و مطابق با شرایط اقلیمی و متریال های بومی موجود در آن منطقه انجام می شود. بنابرین شما می توانید در هر منطقه ای سبک خاص و منحصر به فرد آن منطقه را مشاهده کنید.

یکی از زیباترین ویلاهای سنتی ویلاهای سنتی ایرانی هستند از ویژگی های منحصربه فرد این سبک می توان به پنجره های اُرسی ، مشبک وچوبی ،  شیشه های رنگی،  نقوش اسلامی و استفاده از آجرهای سنتی و قزاقی اشاره کرد.

نکاتی مهم در معماری ویلا

·         توجه به اقلیم و نوع آب و هوا و شرایط جوی منطقه

·         توجه به بافت شهری و سبک خانه ها و ویلاهای موجود در منطقه

·         توجه به قوانین شهرداری منطقه راجع به ساخت ویلا

·         نوع کاربری و افرادی که می خواهند از ویلا استفاده کنند

اصول طراحی پلان ویلا

در زمان طراحی پلان ویلا باید از ابتدا سبک ویلا انتخاب شود تا میان پلان و فرم هماهنگی وجود داشته باشد. به موقعیت پنجره ها و نورگیرها توجه شود و مطابق با اقلیم منطقه بهترین جایگزاری انجام شود.نحوه و محل قرار گیری پلان ویلا نیز خیلی مهم است . در طراحی باید هماهنگی کامل میان طبقات و ساختار سقف وجود داشته باشد و نوع سقف نیز از قبل انتخاب شده باشد تمهیدات لازم برای نوع سقف شیب دار یا ترکیبی در طراحی پلان باید انجام شود.

از آنجا که ویلاها معمولا برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها در نظر گرفته می شوند لازم است با توجه به نیاز افراد فضاهای لازم برای اتاق بازی و فضاهای تفریحی و امکانات ورزشی و استخر و غیره در نظر گرفته شود.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی ویلا باید با توجه به سبک طراحی پلان و نمای ساختمان انجام شود همچنین تجهیزات و لوازم را مطابق با سبک ویلا انتخاب کنید.نورپردازی عامل مهمی در طراحی ویلاست . ویلاهای مدرن به دلیل داشتن بازشوها و پنجره های بزرگ از نورخوبی برخوردار هستند ولی در ویلاهای کلاسیک استفاده از نورمصنوعی و نورپردازی فضا اهمیت زیادی دارد. انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون نیز مهم است و با توجه به سبک دکوراسیون رنگ مناسب را انتخاب کنید.

در ویلاهای مدرن به دلیل بلند بودن سقف چیدمان فضا باید به گونه ایی انجام شود که فضا بیش از حد خالی به نظر نرسد و با تکنیک هایی مثل نصب تابلو و تزیینات بر روی دیوار بر جذابیت فضا افزوده شود.

نکات مهم طراحی نمای ویلا

در مورد طراحی نما باید توجه داشته باشید که نوع متریال و سبک نما را با توجه به اقلیم منطقه انتخاب کنید. بازشوها و پنجره ها علاوه بر تاثیر در نورپردازی فضا در زیبایی نما نیر تاثیر به سزایی دارند بنابراین به اندازه مناسب پنجره ها و باز شوها توجه داشته باشید.

در پایان

در این مقاله به معرفی انواع مختلف ویلا و نکات مهم برای داشتن یک ویلای زیبا پرداختیم. برای داشتن بهترین طراحی نیاز است از متخصصین این رشته کمک بگیرید. خانه معمار در زمینه طراحی نقشه ساختمان ، طراحی نمای ساختمان ، طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی محوطه فعالیت دارد. برای داشتن اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 91014525- 021 تماس حاصل فرمایید.

 

آخرین ریپورتاژها